Poligrafia

Reklama Zewnętrzna
I Wewnętrzna

Szeroko rozumiane pojęcie, które skupia różne rodzaje reklamy, szczególnie zewnętrznej. Folie samoprzylepne, folie One Way Vision, naklejki wycinane, gadżety reklamowe, szyldy, kasetony, potykacze itp. U nas także można zamówić takie elementy.

W tej zakładce postanowiliśmy zawrzeć kilka podstawowych informacji dotyczących jakości materiałów dostarczanych do nas przez klientów. Kwestie techniczne w druku są dość złożone, ale nie oznacza to wcale, że klient nie jest w stanie przygotować poprawnego materiału we własnym zakresie. Oczywiście do tego potrzebna jest wiedza o tym jak posługiwać się odpowiednimi narzędziami, czego poniższe informacje naturalnie nie obejmują.

Do druku należy dostarczyć plik PDF w jakości drukarskiej (Press Quality) zgodny ze standardem PDF/X-1a:2001. Standard ten nie obsługuje przeźroczystości w związku z czym zawsze należy upewnić się, że została ona spłaszczona poprawnie lub już w fazie projektowania spłaszczać albo rasteryzować przeźroczystość na bieżąco. Poprawnym formatem jest także format TIF (spłaszczony), dla zmniejszenia objętości pliku można zastosować kompresję LZW lub ZIP. Rozdzielczość plików drukarskich w formacie TIF oraz osadzonych bitmap w plikach PDF, a także rasteryzowana przeźroczystość, powinny mieć rozdzielczość 300 dpi.

Przy dostarczaniu plików do druku wielkoformatowego wystarczające są pliki w formacie JPG o wysokiej jakości (niska kompresja). Rozdzielczość dla takich plików nie musi być duża. Dla wydruków bardzo dużych można użyć rozdzielczości na poziomie 70–80 dpi. Przy wydrukach standardowych, o bokach rzędu 2–4 metrów, rozdzielczość nie powinna przekraczać 120 dpi. W większości przypadków rozdzielczość 100 dpi będzie dobrym wyborem.

We wszystkich plikach do druku nie należy osadzać żadnych profili kolorów. Nasze standardy w druku offsetowym to ISO Coated v2 (ECI), dla druku wielkoformatowego to FOGRA 27. Oczywiście wszelkie projekty powinny być tworzone w przestrzeni CMYK.

Maksymalnym zalecanym nafarbieniem (TIL) jest u nas poziom około 300%, jest to wartość bezpieczna dla większości zastosowań. Szczególnie ważne jest to przy fotografiach, które do druku należy odpowiednio przygotować (profil ISO Coated 300%). Składowe głębokiej czerni proponujemy jako C30 M30 Y30 K100.

Do druku offsetowego pliki powinny zawierać po 3 mm spadu z każdej strony projektu. Pamiętać także należy o stosowaniu wewnętrznego marginesu bezpieczeństwa w granicach 4 mm. Dla wyrobów składanych margines najlepiej zwiększyć do 5 mm.

Ważnym aspektem jest także odpowiednia praca z fontami (czcionkami). Przy wydrukach offsetowych pamiętać musimy o odpowiednim stosowaniu nadruku czarnego tekstu na kolorowe tła oraz o przestrzeganiu (nie przekraczaniu) minimalnych rozmiarów fontów. Dla przykładu jeśli drukujemy tekst i używamy do tego celu wyłącznie jednego koloru podstawowego (C, M, Y lub czarny) to możemy zastosować nieco mniejszą czcionkę niż w przypadku tekstów, których kolor powstaje ze zmieszania kolorów podstawowych. Różnice w pasowaniu kolejnych płyt w maszynie offsetowej mogą wówczas powodować nieestetyczne rozmywanie się tekstu. Zalecamy więc stosowanie dla jednego koloru podstawowego fontów o wielkości minimum 6 punktów (jednoelementowy font bezszeryfowy) oraz 8 punktów (dwuelementowy/font szeryfowy). Przy stosowaniu koloru mieszanego z innych barw wielkość fontów powinna wzrosnąć do odpowiednio 9 i 10 punktów (bezszeryf/szeryf). Dla tekstów drukowanych w kontrze (biały tekst – papier/głęboko czarne tło) rozmiary fontów wynoszą analogicznie do poprzedniego 9 i 10 punktów. Tekst kolorem czarnym, szczególnie tekst normalny, około 12-punktowy, powinien być drukowany z opcją nadruku tej próbki. Dzięki temu na kolorowych tłach czarny kolor zostanie nałożony na tło i uzyskamy tekst „głęboko czarny” oraz unikniemy efektu niedopasowania płyt drukarskich. Tylko w przypadku dużych haseł, na przykład na plakatach, uzasadnione a czasem niezbędne jest stosowanie tekstu w kolorze „głębokiej czerni” powstałej ze zmieszania innych barw.

 

Dla bezpieczeństwa w plikach PDF teksty należy zamienić na krzywe przed ich zapisaniem i wysłaniem do nas. Honorujemy pliki PDF z osadzonymi fontami, ale należy tu jednak pamiętać, że nie wszystkie fonty takie osadzanie dopuszczają, a niektóre programy mogą generować liczne błędy w tym zakresie.

Bezwzględnie należy pamiętać o poprawnym stosowaniu nadruków kolorów (overprint) i jego wyłączeniu dla koloru białego, gdyż nie zostanie on wydrukowany.

W naszej firmie zawsze wykonujemy podstawową weryfikację plików, ale niektórych błędów projektowych wykryć nie możemy, szczególnie w przypadkach błędnego stosowania i spłaszczania przeźroczystości. Dlatego zalecamy rozwagę podczas stosowania różnych efektów (cienie, blaski, przenikania, zmniejszone krycie itp.). Nie zawsze to, co dobrze wygląda na monitorze jest atrakcyjne po wydrukowaniu. W przypadku jakichkolwiek problemów lub pytań zalecamy kontakt z Działem Technicznym.

Do produkcji wykorzystujemy m.in.
druk wielkoformatowy, grawer oraz cięcie laserem.

  • Tablice reklamowe (blacha, PCV, stal, aluminium)
  • Billboardy – wielkoformatowe powierzchnie reklamowe
  • Tablice informacyjne – produkowane z różnych materiałów (nadruki naklejane na płyty PCV i blachę)
  • Tablice unijne (informacje o realizowanych projektach unijnych)
  • Oznakowanie budynków, ulic
  • Litery przestrzenne ze styroduru i plexi
  • Szyldy i kasetony podświetlane
  • Oznakowanie budynków w formie tabliczek informacyjnych
  • Stojaki reklamowe (roll-up, x-banner, potykacze)
  • Ramki OWZ (otwórz – włóż – zamknij) przeznaczone do ekspozycji plakatów
  • Gabloty reklamowe i informacyjne
  • Trybunki i ścianki wystawiennicze, stoiska targowe
  • Oklejanie witryn (wewnątrz i na zewnątrz budynków) folią mrożoną
  • Odzież reklamowa
© 2018 ARTVERSE | All Rights Reserved | Region: Polska | Polityka prywatności